بنیاد ملی بیماری های عفونی گزارش جدیدی را از جزئیات خطرات عفونت مشترک آنفولانزا وCOVID-19  در بزرگسالان آسیب پذیر منتشر کرد

16اکتبر 2020 - بنیاد ملی بیماری های عفونی (NFID)، گزارش جدیدی در مورد جزئیات خطرات عفونت همزمان با آنفلوانزا (flu) و COVID-19 در بزرگسالان مبتلا به بیماری های مزمن و اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا در طی فصل 2020-2021 را منتشر کرد.

اهداف این گزارش، تاکید بر خطر ابتلای همزمان به آنفلوانزا و COVID-19 برای بزرگسالان با شرایط مزمن بهداشتی است که از سوی بیش از 35 سازمان پزشکی برجسته، از جمله کالج آمریکایی قلب، کالج آمریکایی پزشکان اورژانس، انجمن دیابت آمریکا و انجمن ریه ی آمریکا حمایت گردید. این سازمانها هم اکنون از ذینفعان خود در خواست نموده اند که واکسیناسیون آنفلوانزا را برای جمعیت های پرخطر خود در اولویت قرار دهند.

در ایالات متحده، از هر ده بزرگسال شش نفر دارای یک یا چند بیماری مزمن هستند، از جمله بیماری قلبی، بیماری ریوی و دیابت، که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا و  COVID-19  قرار می دهد.

برای این جمعیت، عوارض مرتبط شامل تشدید احتمالی بیماری (های) زمینه ای، به عنوان نتیجه ای از التهاب مرتبط با آنفولانزا است که ممکن است مدت ها پس از عفونت حاد ادامه داشته باشد، و همچنین افزایش خطر عوارض طولانی مدت، مانند حمله قلبی و سکته مغزی، پس از تجربه ی آنفولانزای حاد یا عفونت COVID-19.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) ، ثابت شده است که واکسیناسیون سالانه ی آنفلوانزا می تواند عوارض جدی مربوط به آنفلوآنزا را کاهش دهد، از جمله: از 7.5 میلیون بیماری آنفلوانزا(تخمین زده شده) جلوگیری کرده، و 3.7 میلیون ویزیت پزشکی مرتبط با آنفولانزا را کاهش داده است. واکسیناسیون آنفلوآنزا تنها در سال های 2019-2020، توانسته است از 105000 مورد بستری در بیمارستان و 6300 مرگ ناشی از آنفولانزا، بکاهد.

با این حال، یک نظرسنجی در سال گذشته توسط NFID نشان داد که تقریباً از هر چهار بزرگسال آمریکایی که در معرض خطر ابتلا به عوارض مربوط به آنفلوانزا هستند، یک نفر گفته بود که او قصد واکسیناسیون علیه آنفلوانزا را در فصل 2019-2020 ندارد.

دکتر ویلیام شافنر، مدیر پزشکی بنیاد ملی بیماری های عفونی، گفت: در میان همه گیری COVID-19، بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن سلامت، نه با یک، بلکه با دو ویروس روبرو هستند که سلامتی و استقلال آنها را به طور جدی تهدید می کند. در حال حاضر واکسن COVID-19 تأیید شده ای وجود ندارد، اما ما می دانیم که واکسیناسیون سالانه ی آنفلوانزا می تواند از این بیماران در برابر بستری شدن در بیمارستان، معلولیت پیشرونده و حتی مرگ محافظت کند. ضروری است که متخصصان مراقبت های بهداشتی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن بهداشتی را در مورد این خطرات آگاه سازند و استراتژی هایی را برای افزایش میزان واکسیناسیون آنفلوانزا در طی بیماری همه گیر COVID-19 به کار گیرند.

پیش از این فصل بی سابقه آنفلوآنزا در سال های 2020-2021، NFID یک میزگرد مجازی چند رشته ای با حضور متخصصان برجسته تشکیل داد تا خطرات ناشی از گردش و عفونت همزمان آنفولانزا وSARS-CoV-2 (ویروسی که باعثCOVID-19  می شود) را در بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن بررسی کنند.

خلاصه ی بحث های این میزگرد، منجر به دعوت NFID از همه ی سازمانهای بهداشتی برای اقدامی بمنظور مقابله با ابتلای همزمان بزرگسالان مبتلا به بیماریهای مزمن به این دو عفونت شد که شامل بهترین روش ها برای تزریق واکسن آنفولانزا همراه با تلاش هایی برای کاهش ابتلا به  COVID-19 بود.

با وجود داده های محدودی که در حال حاضر در مورد پیامدهای عفونت مشترک با این دو ویروس در دسترس است، دیدگاه های حاصل از این میزگرد نشان داد که تأثیر ابتلای همزمان به این دو عفونت، بر روی بیماران و سیستم بهداشت عمومی می تواند فاجعه بار باشد.

دکتر نیکلاس اف واسکز، از کالج پزشکان اورژانس آمریکا، گفت: فصل آنفلوانز سبب دشوارتر شدن مشکلات در بخش اورژانسو سایر بخشهای سیستم بهداشت و درمان می شود و فشار بیشتر ناشی از ابتلای همزمان به آنفولانزا و COVID-19 می تواند مراقبت های معمول را مختل کرده و عواقب زیانباری را برای بزرگسالان مبتلا به بیماری های مزمن به همراه داشته باشد.

رابطه ی بین آنفولانزا و بیماری های قلبی در طول همه گیری کنونی نگران کننده است، زیرا نتایج حاصل از بیماری شدید COVID-19 همچنین با شرایط قلبی عروقی که از قبل وجود داشته است و آسیب بعد از عفونت به بافت قلب، ارتباط دارد.

در طول هشت فصل آنفولانزا در ایالات متحده ، تقریباً 47 درصد از بیماران بستری شده به دلیل آنفلوانزا به بیماری قلبی مبتلا بوده اند، که این بیماری را به عنوان شایع ترین بیماری زمینه ای مرتبط با عوارض مربوط به آنفولانزا کرده است. خوشبختانه، واکسیناسیون آنفلوانزا می تواند به عنوان یک استراتژی پیشگیری موثر در این بیماران باشد.

یک مطالعه تخمین زده است که واکسن آنفلوانزا بین 15 تا 45 درصد در جلوگیری از حملات قلبی و مغزی موثر است، که آن را معادل با اثرات ترک سیگار، مصرف استاتین ها و داروهای ضد فشار خون می کند.

دکتر ویلیام بوردن، استاد پزشکی و سیاست های بهداشتی در دانشگاه جورج واشنگتن و نماینده کالج قلب و عروق آمریکا، گفت: من در این فصل آنفلوانزا، به شدت نگران بیماران قلبی هستم. قبلاً به خوبی اثبات شده است كه بیماری قلبی عامل خطری برای بیماری شدید ناشی از ویروس آنفولانزا است، اما با همه گیری  COVID-19، ما در حال ورود به منطقه ای خطرناک و ناشناخته هستیم. مهمترین کاری که ما می توانیم برای محافظت از این بیماران انجام دهیم، اطمینان از تزریق واکسن آنفولانزای سالیانه است. من واکسن آنفولانزا را به شدت به هر بیمار قلبی که می بینم توصیه کنم و از همکار خود می خواهم همین کار را انجام دهند.

برای کمک به افزایش میزان واکسیناسیون آنفلوانزا، فراخوان اقدام NFID، استراتژی ها و تاکتیک هایی را به متخصصان مراقبت های بهداشتی ، به ویژه متخصصان معالجه بزرگسالان مبتلا به بیماری های مزمن در طول فصل آنفلوآنزا 2020-2021 ، ارائه داده است که شامل روش های ارتباطی برای گفتگو با بیماران و کارکنان مطب، استراتژی های اجرای واکسیناسیون اختصاصی مربوط به بیماری همه گیر COVID-19و تکنیک هایی برای ابهام زدایی و جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست در مورد واکسیناسیون آنفلوآنزا می باشد.

رئیس NFID، دکتر ویتلی-ویلیامز، و نماینده ی انجمن ملی پزشکان، گفت: همه متخصصان مراقبت های بهداشتی، از جمله ارائه دهندگان مراقبت های ویژه، وظیفه دارند خطرات بیماران را ارزیابی کنند و از هرگونه اقدام پیشگیرانه ای که می تواند به حفظ سلامتی آنها کمک کرده و زندگی آنها را نجات دهد، حمایت کنند. وی ادامه داد: اگر شما یک بیمار مبتلا به بیماری قلبی، بیماری ریوی، دیابت یا بیماری مزمن سلامتی دیگر را درمان می کنید، مسئولیت پافشاری بر واکسیناسیون سالانه آنفولانزای او را نیز بر عهده دارید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201016/NFID-issues-new-report-detailing-risks-of-co-infection-with-flu-and-COVID-19-in-vulnerable-adults.aspx